Agustina, Putri (2025) ANALYSIS TYPES OF SENTENCE IN THE CULTURE TECHNOLOGY NEWS COLOUMNS OF THE JAKARTA POST EDITION SEPTEMBER 2024-MARCH 2025. Cakrawala Pendidikan, 29 (1). pp. 16-22. ISSN 1410-9883
![]() | PDF 429Kb |
Official URL: http://digilib.stkippgri-blitar.ac.id/
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji ragam kalimat yang digunakan dalam kolom teknologi-budaya The Jakarta Post antara September 2024 dan Maret 2025. Dengan menggunakan metode deskriptif kuantitatif, penelitian ini mengklasifikasikan kalimat menjadi empat kategori: kalimat sederhana, kalimat majemuk, kalimat kompleks, dan kalimat majemuk-kompleks. Hasil analisis menunjukkan bahwa dari 246 kalimat yang diteliti, kalimat kompleks mendominasi dengan persentase 37,8%, diikuti oleh kalimat sederhana dengan persentase 31,3%, kalimat majemuk dengan persentase 15,9%, dan kalimat majemuk-kompleks dengan persentase 15%. Hasil ini diharapkan dapat memberikan perspektif untuk pengajaran tata bahasa dan praktik jurnalisme, sekaligus menjadi sumber bagi mahasiswa dan peneliti untuk memahami struktur kalimat dalam ranah berita. Penelitian ini menunjukkan bahwa pendidik sebaiknya lebih fokus pada pengajaran jenis-jenis kalimat untuk meningkatkan pemahaman siswa terhadap tata bahasa Inggris. Setelah mengetahui hasil analisis, penelitian ini menyajikan saran penting bagi guru untuk memperkenalkan jenis-jenis kalimat kepada siswa agar siswa mampu menyusun kalimat. Kata Kunci: Analisis, Jenis Kalimat, Kolom Berita Teknologi Budaya, Jakarta Post Abstract: This research intends to examine the varieties of sentences utilized in the technology-culture column of The Jakarta Post between September 2024 and March 2025. Employing a quantitative descriptive method, this research classifies sentences into four categories: simple sentences, compound sentences, complex sentences, and compound-complex sentences. The analysis results indicate that out of the 246 sentences examined, complex sentences prevail at 37.8%, followed by simple sentences at 31.3%, compound sentences at 15.9%, and compound-complex sentences at 15%. These results are anticipated to offer perspectives for grammar instruction and journalism practices, while also serving as a resource for students and researchers to comprehend sentence structure within the realm of news. This research indicates that educators should focus more on instructing sentence types to enhance students' comprehension of English grammar. After finding out the resultof the analysis, this research present the suggestion that is important for the teacher to introduce the sentence types to the students in order that the students are able to arrange the sentence. Keywords: Analysis, Types of Sentence, Culture Technology News Coloumns, Jakarta Post
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education |
ID Code: | 1028 |
Deposited By: | FERI HUDA, M.Pd |
Deposited On: | 24 Jul 2025 02:50 |
Last Modified: | 24 Jul 2025 02:50 |
Repository Staff Only: item control page