STKIP PGRI BLITAR

TEACHING LISTENING USING WEB BASED MATERIALS

M, ALI MULHUDA, M.Pd (2012) TEACHING LISTENING USING WEB BASED MATERIALS. "CAKRAWALA PENDIDIKAN" Published by "STKIP PGRI BLITAR" , 14 (2). pp. 128-135. ISSN 1410-9883

[img]Microsoft Word
26Kb

Abstract

Abstrak: Dalam belajar Bahasa Inggris, paling tidak ada empat kompetensi dasar yang harus dikuasai dimana salah satunya adalah Listening. Selama ini pengajaran listening masih mendapatkan porsi yang lebih sedikit bilamana dibanding dengan tiga kompetensi dasar yang lain, speaking, reading dan writing. Beberapa alasan seperti sulitnya mendapatkan materi listening dan cara siswa dalam belajar menjadi halangan untuk melaksanakan pembelajaran listening yang lebih baik. Berkembangnya teknologi, terutama internet dengan segala fasilitasnya menjadi angin segar yang diharapkan mampu meningkatkan kualitas pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggris khususnya listening. Pengajaran melalui web kelihatannya menjadi begitu efektif dalam pembelajaran listening dimana strategy ini akan memberi siswa kesempatan lebih dalam berlatih di luar kelas ataupun laboratorium. Porsi belajar listening yang diperoleh siswa selama ini menjadi kurang efektif untuk meningkatkan kemampuan listening mereka. Strategi ini menawarkan kesempatan kepada para siswa waktu yang lebih lama dalam berlatih listening diluar laboraturion kapanpun dan dimanapun sesuai dengan waktu yang mereka inginkan selama terhubung dengan internet. Hasilnya, tentu para siswa akan lebih mendengarkan dengan sungguh sungguh dan hal ini baik untuk meningkatkan kemamampuan listening kereka. Kata kunci : pengajaran, kreatif, pembelajaran Abstract: In learning English, students are demanded to minimally learn four basic competencies in which one of them is listening. The teaching of listening still gets little portion if it compares to speaking, reading or writing. Some reasons as material, strategy of teaching and student ways of learning may appear as handicap to learn better listening. The coming of internet with its all facilities has become new fresh air that can be used to improve the teaching and learning quality specifically their listening ability. Web base teaching strategy seems to be very effective used to provide the students chance to do more listening practice outside of the laboratory. Small portion of listening practice that students have so far is less effective to improve their listening abitity. This strategy offers the students to do listening practice outside the laboratory at anywhere and anytime they like as long as they have internet connectivity. As a result the students will do more attentive listening that is good to improve for their listening ability. Key words: teaching, web base strategy, listening

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:221
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:23 Oct 2013 06:37
Last Modified:23 Oct 2013 06:37

Repository Staff Only: item control page