STKIP PGRI BLITAR

SCRUTINIZING STUDENTS' WRITING USING 6 + 1 TRAIT WRITING TO UNIVERSITY STUDENTS

Dessy , Ayu Ardini (2015) SCRUTINIZING STUDENTS' WRITING USING 6 + 1 TRAIT WRITING TO UNIVERSITY STUDENTS. Cakrawala Pendidikan, 17 (2). pp. 163-172. ISSN 1410-9883

[img]
Preview
PDF
12Mb

Abstract

Abstrak : Menilai tulisan hasil karya mahasiswa atau siswa sering kali membuat bosan para dosen dan guru bahasa tnggris. Melalui artikel ini, pernrlis mengajukan 6 + I trait writing unfiikmenilai hasil tulisan mahasiswa atau siswa. Rubrik penilaian ini terdiri dari 7 elemen untuk menilai hasil tulisan, yaitu: ideas, organization, voice, word choice,sentence tluency, conventions, dan presenlation. Dari elemen-elemen tersebut, penulis mengevaluasi hasil tulisan dan membenarkan kesalahan yang terjadi pada tulisan mahasiswa untuk menghasilkan tulisan yang berkualitas dari penulis dewasa. Sementara dosen atau guru dapat mengukur kualitas tulisan menggunakan rubrik ini, mahasiswa atau siswa dapat membetulkan hasil tulisan mereka agar menjadi lebih berkualitas. Penelitian deskriptive kualitatif ini melaporkan hasil dalam bentuk deskripsi penilaian dalam esai argumentatif dan juga penilaiannya secara kuantitatif. Secara singkat, menilai tulisan mahasiswa atau siswa menggunakan rubrik 6 + I trait writingmenjadi efektif baik bagi siswa ataupun dosen atau guru dalam menghasilkan tulisan yang berkualitas. Kata Kunci : menulis, 6+ I traitwriting,esaiargumentatif Abstract : Assessing writing to students'written products creates a boring syndrome to English lecturers and teachers. Through this paper, the writerproposes 6 + 1 trait writing to assess the students' writing. This rubric contains 7 elements in assessing writing, namely, ideas, organization, voice, word choice, sentence fluency, conventions, and presentation. From those elements, the writer evaluates the writings and conects the errors in students'writing to produce qualified writing to adult writers. In the interim, lecturer or the teacher gauges using this rubric, the students can correct their writing to be more qualified. This descriptive quantitative research reports the results in forms of the description of evaluation in writing argumentative essiy and the results of assessing quantitatively. Shortly, scrutinizing students' writing using 6 + I trait writing rubric can be effective to both students and lecturer in producing qualified writing. Key Words : Writing, 6 + I trait writing, argumentaive essay.

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:647
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:09 Nov 2017 21:53
Last Modified:09 Nov 2017 21:53

Repository Staff Only: item control page