STKIP PGRI BLITAR

IMPROVING THE QUALITY OF TEACHING LEARNING PROCESS OF WRITING CLASS THROUGH LESSON STUDY

Mariana, Lina (2017) IMPROVING THE QUALITY OF TEACHING LEARNING PROCESS OF WRITING CLASS THROUGH LESSON STUDY. Cakrawala Pendidikan, 2017 (1). pp. 106-115. ISSN 1410-9883

[img]
Preview
PDF
4Mb

Abstract

Abstrak : Lesson Study adalah proses perkembangan profesialisme yang melibatkan guru guru Jepang secara sistematis menguji keterampilan mereka, dengan tujuan agar supaya penerapan pengajaran mereka di dalam kelas bisa lebih efektif. Di dalam penerapannya, guru atau dosen harus selalu meningkatkan kualitas dari proses belajar mengajar yang meliputi persiapan syllabus dan rencana pengajaran juga menciptakan suasana kelas yang kondusif dan melakukan penilaian. Mereka bisa melakukannya dengan bekerja sama dengan rekan sejawatnya untuk mencapai hasil yang lebih baik. Banyak guru yang cukup puas dengan hasil dari proses belajar mengajar. Faktanya, ada banyak kelemahan yang tidak mereka sadari. Penelitian ini dilaksanakan untuk menjawab pertanyaan penelitian yaitu: Bagaimana Lesson Study meningkatkan proses belajar mengajar di kelas writing? Hasilnya membuktikan bahwa banyak peningkatan di dalam kelas writing contohnya: materi pengajaran lebih menantang, mahasiswa menjadi lebih aktif terlibat dalam interaksi dengan sesama mahasiswa, dengan dosen, dengan sumber belajar dan dosen harus lebih terbuka terhadap saran dan kritik dari rekan sejawat, dan mahasiswa mendapatkan prestasi yang lebih baik di dalam writing. Kata Kunci : Lesson Study, Kelas Writing, Proses belajar mengajar. Abstract : Lesson Study (LS) is a professional development process that Japanese teachers engage into systematically examine their practice, with the goal of becoming more effective. In the application teachers or lecturers must always improve the quality of teaching learning process that covers preparing syllabus and lesson plan, creating conducive classroom atmosphere and carrying assessment. They can do by cooperating with their colleagues to reach better results. Many teachers are satisfied with the results of teaching learning process. In fact, there are many weaknesses that they do not realize. This research was carried out to answer the question: How does LS improve the quality of teaching learning process of writing class? The results prove that there are a lot of improvements on writing class, e.g. the materials are more challenging, the students are more actively involved during the interaction, the lecturer has more open to receive critics from her colleague, and the students get better achievement in writing. Key Words : Lesson Study, Writing Class, Teaching Learning Process.

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:730
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:09 Feb 2018 03:23
Last Modified:09 Feb 2018 03:23

Repository Staff Only: item control page