STKIP PGRI BLITAR

THE EFFECTIVENESS OF SMALL GROUP DISCUSSION IN TEACHING WRITING TO THE SEVENTH GRADE STUDENTS OF SMPN 3 KEDUNGWARU IN ACADEMIC YEAR 2018/2019

Nasicha , Natis Sabrina and Yulia , Nugrahini (2019) THE EFFECTIVENESS OF SMALL GROUP DISCUSSION IN TEACHING WRITING TO THE SEVENTH GRADE STUDENTS OF SMPN 3 KEDUNGWARU IN ACADEMIC YEAR 2018/2019. Cakrawala Pendidikan, 23 (1). pp. 109-117. ISSN 1410-9883

[img]
Preview
PDF
1273Kb

Abstract

Abstrak: Small Group Discussion memungkinkan penyaji untuk mengumumkan topik atau ide untuk diskusi kelompok diantara peserta. Diskusi memungkinkan pertukaran gagasan dalam konteks kelompok dibawah arahan seorang presenter. Masalah penelitian adalah: Apakah ada perbedaan antara sebelum dan sesudah melakukan Pengajaran Menulis menggunakan Small Group Discussion kepada Siswa Kelas VII SMPN 3 Kedungwaru pada Tahun Ajaran 2018/2019. Tujuan penelitiannya dapat dirumuskan sebagai berikut: Untuk mengetahui ada atau tidaknya efektivitas yang signifikan Pengajaran Menulis menggunakan Small Group Discussion kepada Siswa Kelas VII SMPN 3 Kedungwaru pada Tahun Akademik 2018/2019. Penelitian ini menggunakan desain eksperimental dan pra-eksperimental, dengan satu kelompok pre-test dan desain posttest. Penulis melakukan percobaan yang terdiri dari pre-test, treatment, dan post-test. Dalam penelitian ini penulis memutuskan untuk melakukan penelitian di kelas VII F SMPN 3 Kedungwaru yang terdiri dari 36 siswa sebagai kelas eksperimen. Metode ini dipilih karena peneliti menganalisis kelas VII F memiliki kondisi yang tepat untuk mengimplementasikan metode tersebut. Teknik ini efektif jika t hitung> t tabel, berdasarkan hasil (t hitung) 8,939, sedangkan t tabel untuk α = 5% dengan N = 34 diperoleh 0,683. Artinya t hitung > t table. Berdasarkan kriteria 8,939> 0,683 dengan kata lain (Ha) diterima dan (Ho) ditolak. Kesimpulannya, siswa mencapai kemampuan menulis teks naratif yang lebih baik setelah diajar menggunakan Small Group Discussion. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi yang bermanfaat untuk guru: Guru dapat menggunakan hasil penelitian ini sebagai referensi mereka ingin mengajar menulis menggunakan metode lain sebagai strategi baru untuk melibatkan kemampuan menulis siswa. Untuk mengetahui skor siswa dan untuk mengevaluasi kinerja siswa dalam kaitannya dengan tujuan pembelajaran penilaian, atau menawarkan rubrik untuk evaluasi diri siswa terhadap perkembangan mereka. Guru diharapkan dapat menggunakan Small Group Discussion untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa dalam pembelajaran bahasa. Pendekatan yang diusulkan memungkinkan siswa untuk mengakses Small Group Discussion sebagai input yang luas dan komprehensif dalam pembelajaran berbasis tugas dan kontekstual dalam infrastruktur yang ada. Kata Kunci: Small Group Discussion, Naratif, Menulis Abstract: Small-group discussion allows presenters to announce a topic or idea for group discussion among participants. Discussion allows for an interchange of ideas within the context of a group under the direction of a presenter. Research problem is: Is there any different between before and after make small group discussion in Teaching Writing to the Seventh Grade Students of SMPN 3 Kedungwaru in Academic Year 2018/2019. Objectives of the study can be formulated as follows: To know whether or not any significant effectiveness small group discussion in Teaching Writing to the Seventh Grade Students of SMPN 3 Kedungwaru in Academic Year 2018 / 2019. This research uses experimental and pre-experimental design, with one group pre-test and posttest design. The writer conducts an experiment that consists of pre-test, treatment, and post-test. In this study the writer decides to conduct the research in VII F Class of SMPN 3 Kedungwaru which consist of 36 students as experiment class. This method choose because researcher analyze VII F class had proper condition to implement the method. The technique is effective if t count > t table, based on the result (tcount) 8.939, while the Ttable for α = 5 % with N = 34 obtained 0.683. It means tcount > Ttable. Based on the criteria 8.939 > 0.683 in other words (Ha) is accepted and (Ho) is rejected. In conclusion, the student do achieve better writing narrative text ability after being taught using small group discussion. This research expected to give useful contribution for teacher: The teacher can use the result of this research as a reference they want to teaching writing using another method as a new strategy to engage students writing ability. To find out the students score and to evaluate the students’ performance in relation to the learning objectives of the assessment, or offers a rubric for the students’ self-evaluation of their development.The result of this research expected teacher to use small group discussion to increase students writing ability in language learning. The proposed approach allows students to access small group discussion as extensive and comprehensible input in a task-based and contextualized manner under the infrastructure. Key Word: Small Group Discussion, Narrative, Writing

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:847
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:26 Nov 2019 03:51
Last Modified:26 Nov 2019 03:51

Repository Staff Only: item control page