STKIP PGRI BLITAR

THE EFFECTIVENESS OF MIND MAPPING IN TEACHING WRITING RECOUNT TEXT ON THE SEVENTH GRADE STUDENTS OF SMPN 3 KEDUNGWARU IN ACADEMIC YEAR 2018/2019

Durotun , Nasikhin and Yulia , Nugrahini (2019) THE EFFECTIVENESS OF MIND MAPPING IN TEACHING WRITING RECOUNT TEXT ON THE SEVENTH GRADE STUDENTS OF SMPN 3 KEDUNGWARU IN ACADEMIC YEAR 2018/2019. Cakrawala Pendidikan, 23 (1). pp. 20-28. ISSN 1410-9883

[img]
Preview
PDF
1473Kb

Abstract

Abstrak: Menulis adalah salah satu keterampilan bahasa yang tidak akan pernah ditinggalkan dalam pendidikan. Tulisan ini penting untuk mengekspresikan ide siswa. Para siswa tidak tahu bagaimana mengatur struktur kalimat. Strategi Mind Mapping adalah salah satu strategi guru dalam mengajar. Startegi ini membantu siswa untuk mengaitkan ide, berpikir kreatif, dan membuat koneksi yang memungkin agar siswa bisa mengaitkannya. Masalah penelitiannya adalah: Apakah ada perbedaan yang signifikan dalam prestasi menulis siswa sebelum dan setelah menggunakan strategi Mind Mapping pada siswa kelas tujuh SMPN 3 Kedungwaru pada tahun akademik 2018/2019. Tujuan penelitiannya dapat dirumuskan sebagai berikut: Untuk mengetahui perbedaan yang signifikan dalam prestasi menulis siswa sebelum dan sesudah diajarkan menggunakan strategi Mind Mapping pada siswa kelas tujuh SMPN 3 Kedungwaru pada tahun akademik 2018/2019. Penelitian ini menggunakan desain eksperimental dan pra-eksperimental, dengan satu kelompok pre-test dan desain posttest. Dalam penelitian ini penulis memutuskan untuk melakukan penelitian di kelas VII F SMPN 3 Kedungwaru yang terdiri dari 36 siswa sebagai kelas eksperimen. Metode ini dipilih karena peneliti menganalisis kelas VII F memiliki kondisi yang tepat untuk mengimplementasikan metode tersebut. Hasil belajar siswa tidak mencapai kemampuan menulis teks recount yang lebih baik setelah diajarkan menggunakan Mind Mapping. Teknik ini efektif jika t hitung> t tabel, berdasarkan hasil (t hitung) 6,939, sedangkan Ttabel untuk α = 5% dengan N = 24 diperoleh 0,689. Artinya tcount> Ttable. Berdasarkan kriteria 6,939> 0,689 dengan kata lain (Ha) diterima dan (Ho) ditolak. Kesimpulannya, siswa mencapai kemampuan menulis teks recount yang lebih baik setelah diajarkan menggunakan Mind Mapping. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi yang bermanfaat bagi siswa. Dengan menggunakan Mind Mapping akan membantu siswa untuk meningkatkan keterampilan menulis mereka dalam teks Recount menggunakan teknik yang berbeda. Kerjasama dengan siswa lain dapat membangkitkan minat mereka dan mereka lebih antusias dalam belajar menulis. Manfaat bagi Guru. Guru dapat menggunakan hasil penelitian ini sebagai referensi ketika mereka ingin meningkatkan kemampuan mereka dan mendapatkan lebih banyak strategi dalam mengajar menulis. Strategi ini dapat menjadi cara yang efektif bagi kelas untuk tetap fokus dan tetap bersama. Jadi, para siswa akan mendapatkan prestasi yang lebih baik. Kata Kunci: Mind Mapping, Recount, Menulis Abstract: Writing is one of the language skills that will never be left in education. The writing is important to express the students’ idea. The students do not know how to arrange the structure of sentences. Mind mapping strategy is one of the teachers’ strategies in teaching. It helps students to associate ideas, think creatively, and make connections that might not otherwise make. The research problem is: Is there any significant difference in students’ writing achievement before and after using mind mapping strategy on the seventh grade students of SMPN 3 Kedungwaru in academic year 2018/2019. Objectives of the study than can be formulated as follows: To know significant difference in students’ writing achievement before and after being taught using mind mapping strategy on the seventh grade students of SMPN 3 Kedungwaru in academic year 2018/2019. This research uses experimental and pre-experimental design; with one group pre-test and posttest design. In this study the writer decides to conduct the research in VII F Class of SMPN 3 Kedungwaru which consist of 36 students as experiment class. This method choose because researcher analyze VII F class had proper condition to implement the method. The student achieve do not achieve better writing recount text ability after being taught using mind mapping The technique is effective if t count > t table, based on the result (tcount) 6.939, while the Ttable for α = 5 % with N = 24 obtained 0.689. It means tcount > Ttable. Based on the criteria 6.939 > 0.689 in other words (Ha) is accepted and (Ho) is rejected. In conclusion, the student do achieve better writing recount text ability after being taught using mind mapping. This research expected to give useful contribution for students. By using Mind Mapping, it will help students to increase their writing skill in recounts text using different techniques. Cooperation with other students can wake up their interest and make them more enthusiastic in learning writing. The advantages for Teachers.They can use the result of this study as a reference when they want to improve their ability and get more various strategies in teaching writing. This strategy can be an effective way for the class to stay focused and keep together. So, the students will get better achievement. Key Word: Mind Mapping, Recount, Writing

Item Type:Article
Subjects:L Education > LA History of education
L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:848
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:29 Nov 2019 02:24
Last Modified:29 Nov 2019 02:25

Repository Staff Only: item control page