STKIP PGRI BLITAR

THE EFFECTIVENESS OF MIND MAPPING METHOD WITH FACEBOOK MEDIA IN TEACHING WRITING FOR SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Feri, Huda (2020) THE EFFECTIVENESS OF MIND MAPPING METHOD WITH FACEBOOK MEDIA IN TEACHING WRITING FOR SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS. Cakrawala Pendidikan, 24 (2). pp. 25-41. ISSN 1410-9883

[img]PDF
1638Kb

Abstract

Abstrak: Menulis dianggap sebagai ketrampilan yang paling sulit oleh banyak siswa. Kesulitannya tidak hanya terletak pada menemukan dan menyusun ide tetapi juga dalam menerjemahkan ide menjadi teks yang bisa dibaca. Kemampuan menulis yang disampaikan oleh guru saat ini hanya berorientasi pada teori dan pengetahuan bahasa saja, dan guru mengabaikan proses ketrampilan menulis itu sendiri. Model belajar seperti ini membuat para siswa jenuh dan bosan. Oleh karena itu guru perlu menggunakan strategi yang tepat untuk membantu para siswa meningkatkan kemampuan menulisnya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki efektivitas metode Mind Mapping dengan media Facebook dalam pengajaran menulis. Desain pretest posttest kelompok Kontrol Non-acak diterapkan. Penelitian ini menghasilkan bahwa metode Mind Mapping dengan media Facebook mencapai prestasi menulis yang lebih baik daripada menggunakan metode yang konvensional. Kata Kunci:Keefektifan,1MindnMapping,Facebook, Menulis Abstract: Writing is considered as the most difficult skill by many students. The difficulty lies not only in generating and organizing ideas, but also in translating these ideas to readable text. Writing skill learning delivered by the teacher so far is only oriented to delivering theory and language knowledge, while the teacher often ignores the writing skill process. This sort of learning makes the students saturated and bored. That is why the teachers should use an appropriate strategy to help the students increase their ability on writing. The aim of this study was to investigate the effectiveness of Mind Mapping method with Facebook media in the teaching writing. The Non-randomized Control group pretest post test design was applied. The study has yielded that Mind Mapping method with Facebook media achieved better writing achievement than conventional one. Key Words:Effectiveness,MindnMapping,Facebook, Writing

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:899
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:07 Jan 2021 01:11
Last Modified:07 Jan 2021 01:12

Repository Staff Only: item control page