STKIP PGRI BLITAR

EDUPRENEUR, ALTERNATIF LAPANGAN PEKERJAAN BAGI MAHASISWA LPTK

Ekbal , Santoso (2021) EDUPRENEUR, ALTERNATIF LAPANGAN PEKERJAAN BAGI MAHASISWA LPTK. Cakrawala Pendidikan, 25 (2). pp. 26-34. ISSN 1410-9883

[img]PDF
1135Kb

Official URL: http://digilib.stkippgri-blitar.ac.id/

Abstract

Abstrak: Edupreneur sebegai salah alternatif lapangan pekerjaan bagi mahasiswa LPTK sesuai dengan bidang ilmu yang ditekuni. Pengembangan edupreneur telah didukung oleh pemerintah dalam program Merdeka Belajar-Kampus Belajar. LPTK mempunyai kemampuan dan peluang yang kuat dalam (1) memiliki disiplin ilmu yang ditekuni mahasiswa merupakan materi pelajaran di sekolah, (2) Tersedianya sumber daya manusia baik tenaga pelatih yang mempunyai integritas keilmuan yang tinggi, (3) mahasiswa yang terseleksi dengan (4) melakukan kerjasama dengan departemen Koperasi, perindustrian, balai latihan serta dunia usaha. Strategi yang dapat dilakukan oleh LPTK dalam rangka mengembangkan edupreneur, yaitu (1) mendesian matakuliah yang mendukung mahasiswa dalam memahami konsep dan mngeaplikasikan edupreneur, (2) mengembangkan dan memfasilitasi Unit Kegiatan Mahasiswa (UKM), sebagai wahana untuk mengembangkan kegiatan edupreneur, (3) Magang di SD/SMP/SMA/SMK, perusahaan atau UMKM, (4) Membuat program-program pendukung pengembangan usaha Edupreneur. Kata Kunci: edupreneur, alternatif lapangan pekerjaan, mahasiswa LPTK Abstract: Edupreneur as one of the alternative employment opportunities for LPTK students according to the field of science that is occupied. Educational development has been supported by the government in the Independent Learning-Learning Campus program. LPTKs have strong abilities and opportunities in (1) having disciplines that students are engaged in as subject matter in schools, (2) Availability of human resources, both trainers who have high scientific integrity, (3) students who are selected by (4) cooperate with the Department of Cooperatives, industry, training centers and the business world. Strategies that can be carried out by LPTKs in order to develop educators, namely (1) designing courses that support students in understanding the concepts and applying educators, (2) developing and facilitating Student Activity Units (UKM), as a vehicle for developing educational activities, (3) Internship in SD/SMP/SMA/SMK, companies or MSMEs, (4) Create programs to support the development of Edupreneur business. Keywords: edupreneur, alternative employment opportunities, LPTK students

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:934
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:29 Jan 2022 01:00
Last Modified:29 Jan 2022 01:00

Repository Staff Only: item control page