STKIP PGRI BLITAR

PENERAPAN PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYUSUN STRATEGI PEMEBELAJARAN PADA MAHASISWA PPKn UNIVERSITAS PGRI ADI BUANA PSDKU BLITAR

Ekbal , Santoso (2022) PENERAPAN PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYUSUN STRATEGI PEMEBELAJARAN PADA MAHASISWA PPKn UNIVERSITAS PGRI ADI BUANA PSDKU BLITAR. Cakrawala Pendidikan, 26 (2). pp. 24-37. ISSN 1410-9883

[img]PDF
1020Kb

Official URL: http://digilib.stkippgri-blitar.ac.id

Abstract

Abstrak : Pembelajaran PjBL merupakan model pembelajaran yang dimaksudkan untuk meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam membuat strategi pembelajaran PPKn pada siswa SMK. Penelitian ini dilaksanakan dengan prosedur penelitian tindakan kelas. Tindakan yang direncakan 2 kali siklus, Tindakan diberikan pada mahasiswa PPKn Unipa PSDKU Blitar semester ganjil tahun akademik 2022/2023 yang berjumlah 13 orang mahasiswa. Hasilnya model PjBL berdampak positif dalam meningkatkan: (1) kemampuan mahasiswa PPKn yang memperoleh nilai minimal dengan kualitas B meningkat sebesar 38% (5 mahasiswa)) dari siklus I sebesar 54% (7 mahasiswa) menjadi 92% (12 mahasiswa) pada siklus II, (2) motivasi belajar mahasiswa dengan dibuktikan rata-rata mahasiswa yang minimal bekualifikasi baik meningkat sebesar 38,46% dari siklus tindakan I rata-rata 43,59% menjadi 82,05 pada siklus II. Peningkatan ini terutama pada aspek minat, perhatian dan partisipasi siswa dalam belajar. Kata Kunci : kompetensi, strategi pembelajaran, project-based learning Abstract : PjBL learning is a learning model that is intended to improve students' abilities in making Civics learning strategies for SMK students. This research was carried out using classroom action research procedures. Actions are planned for 2 cycles, Actions are given to PPKn Unipa PSDKU Blitar students in the odd semester of the 2022/2023 academic year, a total of 13 students. The result is that the PjBL model has a positive impact in improving: (1) the ability of PPKn students who obtain a minimum grade with quality B increases by 38% (5 students)) from cycle I by 54% (7 students) to 92% (12 students) in cycle II , (2) student learning motivation proven by the average of students who have at least good qualifications increased by 38.46% from the first cycle of action, an average of 43.59% to 82.05 in the second cycle. This increase is mainly in the aspects of interest, attention and participation of students in learning. Keywords : competency, learning strategies, project-based learning

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:976
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:25 Feb 2023 11:58
Last Modified:25 Feb 2023 11:58

Repository Staff Only: item control page