STKIP PGRI BLITAR

WRITTEN LANGUAGE ERRORS VIEWED FROM SURFACE STRATEGY TAXONOMY

Herlina , Rahmawati (2022) WRITTEN LANGUAGE ERRORS VIEWED FROM SURFACE STRATEGY TAXONOMY. Cakrawala Pendidikan, 26 (2). pp. 85-93.

[img]PDF
994Kb

Official URL: http://digilib.stkippgri-blitar.ac.id

Abstract

Abstrak : Membuat kesalahan adalah bagian yang tak terhindarkan dari belajar bahasa asing. Pada dasarnya, kesalahan dicadangkan untuk penyimpangan sistematis karena pembelajar masih mengembangkan pengetahuan tentang sistem aturan. Dalam upaya perbaikan strategi belajar mengajar, sudah menjadi tugas guru untuk meminimalisir kesalahan siswanya. Penelitian kualitatif deskriptif dirancang untuk memperoleh informasi mengenai arus fenomena dan diarahkan untuk menentukan sifat situasi, sebagaimana yang ada pada saat penelitian. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah komposisi. Itu diberikan kepada mahasiswa Jurusan Bahasa Inggris UNIPA Kampus Blitar. Ada 25 komposisi yang dihasilkan oleh mahasiswa. Secara teknis, data error berdasarkan strategi permukaan dikumpulkan dari masing-masing komposisi dengan melakukan prosedur sebagai berikut. Setelah menganalisis dan menghitung kesalahan pada karangan siswa, ditemukan 4237 kesalahan dengan distribusi frekuensi yang bervariasi dari setiap jenis kesalahan. Kesalahan yang dilakukan siswa ditemukan sebanyak 79 (33,33%) adalah kesalahan penghilangan, 35 (14,77%) adalah kesalahan penjumlahan, 118 (49,79%) adalah kesalahan salah bentuk dan 5 (2,11%) adalah kesalahan. kesalahan pemesanan. Dari data yang diperoleh, jenis kesalahan yang paling dominan dilakukan oleh mahasiswa tahun kedua pada komposisi adalah kesalahan salah formasi. Mengetahui hasil analisis ini, penulis berharap dapat bermanfaat bagi siswa, guru, dan pengembang kurikulum untuk meningkatkan kemampuannya dengan baik. Kata kunci : kesalahan, taksonomi strategi permukaan Abstract : Making error is an inevitable part of learning a foreign language. Basically, errors are reserved for the systematic deviations due to the learner’s still develop knowledge of the rule system. In the efforts of improving the learning and teaching strategies, it is the teacher’s job to minimize his students’ errors. Descriptive qualitative research is design to obtain information concerning the currents statues of phenomenon and directed toward determining the nature of situation, as it exists at the time of the study. The instrument was used in this research was composition. It was given to the students of English Department of UNIPA Kampus Blitar. There were 25 compositions produced by the students. Technically, the data of errors based on surface strategy were collected from each composition by conducting the following procedures. After analyzing and counting the errors on the students’ compositions, it was found that there were 4237 errors with various frequency distribution of every type of error. The errors made by the students were found that 79 (33,33%) were omission errors, 35 (14,77%) were addition errors, 118 (49,79%) were misformation errors and 5 (2,11%) were misordering errors. From the data gained, the most dominant type of errors made by the second year students on the compositions was misformation error. Knowing the result of this analysis, the writer hopes, it will be useful for students, teachers and curriculum developers to increase their capability well. Keywords : errors, surface strategy taxonomy

Item Type:Article
Subjects:L Education > L Education (General)
Divisions:Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
ID Code:982
Deposited By:DRS. KADENI, SE.,M.Pd .,MM
Deposited On:25 Feb 2023 12:47
Last Modified:25 Feb 2023 12:47

Repository Staff Only: item control page